Reklamation och Ångrat Köp

Nöjdkundgaranti

Du som är privatperson har 30 dagars ångerrätt/bytesrätt när du handlar hos Dite.nu. Det innebär att du kan skicka tillbaka oskadade, varor med orginalförpackning i nyskick inom 30 dagar från att du mottagit ditt paket.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.

Instruktioner:

  • Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Returfraktsedel och retur QR kod är giltig i 5 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
  • Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
  • Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
  • Förpacka godset väl för att undvika skador.  

Notera att om du inte packar försändelsen tillräckligt väl för att undvika skada under transport eller inte visar rimlig aktsamhet om Produkterna kan vi komma att neka att förfrågan om ångrat köp. I annat fall, vid mottagande av Produkterna i oskadat skick, kommer vi att återbetala den hela inköpssumman till det kort eller metod som ursprungligen använts för köpet

OBS: Paket som skickas med egna budfirmor eller med eget avtal, ansvaras det av kunden att paket har nått vårt returlager på den korrekta angivna adressen.

Bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen och skicka den till oss.

    • Ej uthämtade paket debiteras en avgift på 299kr. Denna avgift debiteras även för avbeställning som skett efter att ordern har lämnat vårt lager. 

     

    I vilken utsträckning kan jag testa produkten för att avgöra om jag är nöjd eller om jag vill returnera den?

    När du handlar från Dites webbshop kan du prova produkten försiktigt hemma för att utvärdera dess egenskaper och funktion. Till exempel, om det är en dammsugare, kan du starta den och använda den på ett bord och testa.

    Det är dock viktigt att notera att om du bestämmer dig för att använda produkten över en längre period och utföra en omfattande rengöring av ditt hem under flera dagar, anses detta inte längre vara ett test. Om du efter sådan användning fortfarande vill returnera produkten inom ångerfristen kan Dite begära en kompensation för eventuell minskad värde på produkten som kan ha uppstått på grund av din omfattande användning, som inte rimligen var nödvändig för att bedöma produkten. Värde minskningen bedöms av Dite auktoriserade och behörig personal.

     

    Återbetalning och ångerrätt

    Vi returnerar dina pengar så snabbt som möjligt och senast 30 dagar efter att varan har nått vårt lager. 

    Om vi inte har mottagit varan förbehåller vi oss rätten att behålla återbetalningen till det att vi mottar varan eller dokumentation på att varan är returnerad.

    Notera: Om varans värde har minskat förbehåller vi oss rätten att inte betala tillbaka den fulla köpesumman. Värdeminskningen värderas bl.a. utifrån följande förutsättningar (ej uttömmande lista):

    • Produkten kan inte längre säljas som ny
    • Du har tagit varan i bruk.
    • Varan har blivit skadad/repig under tiden du hade ansvaret för den. Observera att det är ditt ansvar att dokumentera varans skick t.ex. med bildbevis intill det att vi mottager den.
    • Du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som är förenligt med varans art, egenskaper och funktionssätt.
    • Du har inte följt de begränsningar för returrätten
    • Returfraktsedel som skickas på begäran av kunden.

     

    Pris

    Priserna för våra produkter kommer att vara tydligt angivna på vår webbplats vid varje given tidpunkt. Vi strävar efter att säkerställa korrekta priser vid varje tillfälle. Vänligen se dock punkt 3.3 nedan för information gällande felaktiga prisuppgifter för en produkt som du har beställt.

    1.1 Priserna för våra produkter kan komma att ändras från tid till annan, men dessa ändringar kommer inte att påverka redan bekräftade beställningar med en leveransbekräftelse.

    2.2 Priset för en produkt inkluderar mervärdesskatt, i enlighet med gällande mervärdesskattesats vid tidpunkten för din beställning. Om du är en näringsidkare och mervärdesskattesatsen ändras mellan din beställningsdatum och leveransdatum, kommer vi att justera den mervärdesskatt du betalar, med undantag för om du redan har betalat hela summan för produkterna innan ändringarna i mervärdesskattesatsen träder i kraft.

    3.3 Dite.nu erbjuder ett stort urval av produkter på vår webbplats. Trots våra bästa ansträngningar kan det, i vissa fall, finnas felaktiga priser på produkter. Om vi upptäcker att det finns ett fel i prissättningen av en produkt, kommer vi att informera dig om felet och ge dig möjligheten att antingen köpa produkten till det korrekta priset eller avboka din beställning. Vi kommer inte att behandla din beställning förrän vi har fått dina instruktioner. Om vi inte kan nå dig genom de kontaktuppgifter du har angivit i din beställning, kommer vi att betrakta din beställning som avbruten och skriftligen meddela dig om detta. Observera att om prissättningsfelet är uppenbart och rimligen kunde ha identifierats av dig som ett felaktigt pris, kommer vi inte att erbjuda produkten till dig till det felaktiga (lägre) priset

     

    Omständigheter utanför vår kontroll (Force Majeure)

    4.1 Vi är inte ansvariga eller skyldiga för att inte kunna utföra, eller fördröjningar i utförandet av, någon av våra skyldigheter enligt Avtalet som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll. Sådana omständigheter utanför vår kontroll definieras nedan i punkt 15.2.

    5.2 Omständigheter utanför vår kontroll innebär något agerande eller händelse som är bortom vår rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till strejk, lockout eller annan industriell åtgärd från en tredje part, civil olydnad eller upplopp, invasion, terroristattack eller hot om terroristattack, krig (förklarat eller inte) eller hot om eller förberedelse för krig, brand, explosion, storm, översvämning, jordbävning, skred, epidemier eller andra naturkatastrofer, eller fel på offentliga eller privata telekommunikationsnät eller hinder för användning av fartyg, flygplan, motorfordon eller andra former av offentlig eller privat transport.

    6.3 Om en omständighet utanför vår kontroll inträffar och påverkar vårt fullgörande av en skyldighet enligt Avtalet:

    (3.1) Vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela dig; och (b) Våra skyldigheter enligt Avtalet kommer att uppskjutas, och tiden för fullgörande kommer att förlängas under hela varaktigheten av omständigheten utanför vår kontroll. Om en omständighet utanför vår kontroll påverkar vår leverans av Produkter till dig kommer vi att ordna med ett nytt leveransdatum efter det att omständigheten utanför vår kontroll har upphört.

    Villkoren i detta avtal kan ändras utan avisering.

    Fri Frakt

    Hos Dite erbjuder vi alltid fri frakt och 1-3 dagars leveranstid

    Nöjd kund garanti

    Nöjda kunder är viktigt för oss. Du har därför 30 dagars returätt, innan du bestämmer dig.

    Support på svenska

    Vi erbjuder support på svenska,  du kan alltid mejla till support@dite.nu

    Betala med Klarna

    Välj att betala inom 30 dagar, i slutet av månaden eller om ett par månader.